دلیل گرسنگی مداوم در دوران بارداری چیست

چرا در زمان بارداری، مدام احساس گرسنگی میکنیم؟

افزایش اشتها و گرسنگی مداوم در دوران بارداری یک امر کاملا طبیعی است که برای بیشتر افراد در سه ماهه دوم بارداری اتفاق می‌افتد. شاید خیلی از مادران باردار را دیده باشید که با این بهانه که برای دو نفر غذا می‌خورند، رژیم خود را کنترل نکنند. خوردن غذا بیش از حد نه تنها برای مادر بلکه بری نوزاد نیز بسیار خطرناک است و ممکن است در آینده سبب بروز بیماری‌های متعدد و گوناگونی شود. در این بلاگ از الا در ارتباط با علت گرسنگی مداوم در زمان بارداری صحبت کرده و راه حل آن را نیز به شما معرفی میکنیم.

 

چه عواملی سبب گرسنگی در بارداری می‌شود؟

همانطور که گفته شد، احساس گرسنگی مداوم در بارداری امری طبیعی است که در ادامه به دلایل و علت های آن خواهیم پرداخت:

 

مصرف زیاد مایعات

در زمان بارداری حتما لازم است که همواره بدن شما به نوشیدن آب و هیدراته ماندن احتیاج دارد. از طرفی مصرف بیش از حد مایعات نیز خود سبب کشیده شدن دیواره‌های معده و ایجاد حس گرسنگی خواهد شد. مصرف مایعات امری ضروری است اما بهتر است که برای جلوگیری از گرسنگی های مداوم در بارداری، آن را محدود به زمان های خاص همچون زمان صرف غذا کنید.

 

رشد نوزاد شما

در بازه‌ی زمانی شه ماهه دوم و سوم دوران بارداری، نوزاد به طور چشمگیری رشد خواهد کرد. او برای رشد و نمو کامل و ایده‌آل احتیاج به منابع غذایی متعدد و گوناگونی دارد که شما باید حتما در رژیم غذایی خود بگنجانید. رشد نوزاد سبب بروز احساس گرسنگی در بارداری خواهد شد، اما به یاد داشته باشید که حتما به جای مصرف غذاهای پرکالری و چرب، غذاهایی با درصد پروتئین و فیبر بالا بپردازید تا اینگونه سلامت شما و نوزاد عزیزتان تضمین شده باشد.

چه عواملی سبب گرسنگی در بارداری می‌شود

مقاله پیشنهادی : غذای کودک یک ساله چیست؟

خوردن غذای تند

غذاهای تند علاوه بر اینکه ممکن است با تاثیر گذاشتن روی معده باعث بروز سوء هاضمه شوند، می‌توانند با تاثیر گذاشتن روی سلولهای پوشاننده دیواره‌ی معده سبب تحریک آن شده و احساس گرسنگی در بارداری را ایجاد کنند.

 

عدم درست جویدن غذا

جویدن غذا یکی از مهمترین مراحل هضم آن است که از دهان شروع می‌شود. در صورتی که غذای خود را به درستی نجوید، علاوه بر اینکه در طی زمان دچار مشکلات دستگاه گوارش و سوء هاضمه می‌شوید، دیر تر احساس سیری کرده و مدام در حالت گرسنگی به سر خواهید برد. برقراری ارتباط بین معده و مغز برای مخابره کردن پیام سیری، مدت زمانی طول می‌کشد بنابراین بهترین کار این است که با آرامش به غذا خوردن بپردازید تا علاوه بر داشتن هضمی راحت تر، زودتر احساس سیری کنید.

 

چه زمانی احساس گرسنگی مداوم در بارداری افزایش می‌یابد؟

همانطور که پیشتر گفته شد اغلب افراد در سه ماهه دوم بارداری دچار مقوله‌ی افزایش اشتها در بارداری می‌شوند اما کم نیستند افرادی که در سه ماهه اول و همراه با از بین رفتن حالت‌ تهوع خود، دچار گرسنگی مداوم در بارداری می‌شوند. در بسیاری از گزارشات مشاهده شده که مادران باردار در بازه‌ی زمانی سه ماهه سوم بارداری خود، اشتهای همیشگی را ندارند که طبیعتا این موضوع به علت بزرگتر شدن جثه‌ی نوزاد و باقی ماندن فضای کمتر برای معده است.

چه زمانی احساس گرسنگی مداوم در بارداری افزایش می‌یابد

چرا مادران همواره احساس گرسنگی دارند؟ 

توجه داشته باشید که شما در حال بزرگ کردن یک موجود زنده‌ی دیگر در بدن خود هستید. تکامل این موجود زنده‌ی مهمان نیاز به انواع و اقسام مواد غذایی و کالری دارد بنابراین شما احتیاج دارید تا برای تامین این کالری، مدام در حال غذا خوردن باشید. احتمالا بدن شما خیلی سریعتر از چیزی که فکرش را بکنید این کالری دریافتی را برای رشد نوزاد صرف خواهد کرد و همین سبب بروز حالت گرسنگی مداوم در دوره بارداری خواهد شد.

 

چطور گرسنگی ناشی از بارداری را رفع کنیم؟

رژیم غذایی سالم داشته باشید

در زمان بارداری دلتان می‌خواهد هر چیزی که دوست دارید بخورید مثل فست فود و غذاهای چرب و پرکالری که بسیار خوش رنگ و لعاب هستند اما باید در نظر داشته باشید که سلامتی نوزاد شما بسته به همین غذاهایی است که در زمان بارداری مصرف می‌کنید به همین دلیل بهتر است که حتما رژیم سالمی را دنبال کرده و از افزایش وزن جلوگیری کنید.

 

منظم آب بنوشید

همانطور که مصرف زیاد آب خود باعث کشیدگی دیواره معده و ایجاد احساس گرسنگی می‌شد، نوشیدن کم آب هم خود تاثیراتی بر گرسنگی دارد. برای مثال در بسیاری از مواردی که در دوران بارداری خود آب کم نوشیده اید، احساس گرسنگی کنید غافل از اینکه این گرسنگی کاذب فقط با نوشیدن یک لیوان آب برطرف می‌شود.

چطور گرسنگی ناشی از بارداری را رفع کنیم

وعده های بیشتر با حجم کمتر

بهتر است که وعده های غذایی خود را در طول روز بیشتر کرده و از حجم آنها بکاهید. با این کار شما مدام در حال خوردن مقدار مناسبی از غذا بوده و کمتر دچار گرسنگی های شدید و لحظه‌ای می‌شوید.

 

سخن پایانی 

در این بلاگ از الا سعی بر آن داشتیم تا شما والدین عزیز را با موضوع گرسنگی مداوم در دوران بارداری آشنا کنیم. این موضوع یک امر طبیعی و همیشگی بوده که راه های حل های بسیاری برای آن وجود دارد.همواره سعی کنید در دوران بارداری  و مخصوصا زمانی که احساس گرسنگی می‌کنید در حد اعتدال غذا بخورید، به اندازه کافی آب بنوشید، رژیم غذایی خود را مملو از مواد مغذی نگه داشته و بارداری خود را با وزن ایده‌آل و مناسب شروع کنید. تغذیه مناسب در دوران بارداری باعث افزایش میزان شیر و قدرت شیردهی شما به نوزاد خولاهد شد به  همین دلیل توصیه میکنیم که حتما بلاگ فواید شیردهی مادر به نوزاد را مطالعه کنید.

 

مطلب های تصادفی